freelance

Co warto wiedzieć o freelancingu?

Freelancing to bez wątpienia jedna z ciekawszych możliwości zarabiania pieniędzy, jakie oferuje nam współczesny internet. Tematowi pracy freelancera poświęca się naprawdę mnóstwo miejsca, zarówno w różnego rodzaju artykułach publikowanych w internecie, jak i w treści reklam, obiecujących łatwy i szybki zarobek bez wychodzenia z domu.

Czy jednak rzeczywiście, praca jaką wykonuje freelance jest tak łatwa i dostępna właściwie dla każdego? Jakie cechy oraz umiejętności powinien posiadać dobry, skuteczny freelancer i co należy wiedzieć o tym sposobie zarabiania pieniędzy, zanim zainteresujemy się nim na poważnie? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco dokładniej i postarajmy się udzielić odpowiedzi na powyższe pytania.

Co warto wiedzieć o freelancingu?

Przede wszystkim należy zaznaczyć, że sam termin freelance może odnosić się do wielu różnego rodzaju aktywności zawodowych. Najczęściej używa się tego terminu oczywiście w odniesieniu do copywriterów, jednak na dobrą sprawę freelancerem jest każdy przedstawiciel tak zwanych wolnych zawodów, który pracuje samodzielnie. Freelancerem może być więc na przykład fotograf, filmowiec a nawet dziennikarz.

W odniesieniu do najczęściej kojarzonego z freelancingiem wymiaru działalności zawodowej, czyli pracy copywritera, również należy zaznaczyć, że ten rodzaj zarabiania pieniędzy cechuje się dość dużym zróżnicowaniem. Freelancerem może być bowiem zarówno osoba pisząca nieskomplikowane i niewymagające specjalnych umiejętności teksty pod SEO, jak i naprawdę wysoce wyspecjalizowany copywriter, zajmujący się wyłącznie tworzeniem contentu wyższej jakości.

Dlaczego to rozróżnienie jest tak ważne z perspektywy osoby, która rozważa rozpoczęcie pracy w charakterze freelancera? Wszystko rozbija się o potrzebne umiejętności, które w przypadku tych dwóch rodzajów freelancingu są odmienne. Zwykły Seo-copywriter nie musi odznaczać się wyjątkowymi zdolnościami językowymi: jego praca polega bowiem tylko i wyłącznie na formułowaniu prostych, krótkich tekstów zawierających określone przez zleceniodawcę słowa kluczowe. To jednak jeszcze nie wszystko. Jako że teksty pod SEO przeważnie nie są zbyt dobrze płatne, aby móc osiągnąć dzięki ich tworzeniu w miarę przyzwoitą „godzinówkę” musimy być w stanie pisać naprawdę szybko: umiejętność sformułowania liczącego 1000 znaków ze spacjami, w miarę sensownego tekstu w przeciągu co najwyżej 4-5 minut to w tym wypadku minimum.

Jeżeli zaś chodzi o freelancerów zajmujących się tworzeniem contentu wyższej jakości, to oczywiście muszą oni posiadać pewną biegłość językową a oprócz tego także znajomość charakterystyki poszczególnych rodzajów tekstów(inaczej musi wyglądać tekst przeznaczony na blog, inaczej artykuł publicystyczny a jeszcze inaczej artykuł sponsorowany).

Jak zacząć?

Rzecz jasna, najłatwiejszym sposobem rozpoczęcia pracy jako freelance jest założenie konta na jednym z portali dla copywriterów. Musimy jednak przygotować się na to, że w przypadku większości tego rodzaju portali możliwość realizowania jakichkolwiek zleceń jest uwarunkowana przejściem wstępnej weryfikacji. Niektóre z portali realizują także weryfikację wieloetapową, w trakcie której użytkownik stopniowo zyskuje możliwość realizowana coraz to bardziej ambitnych i lepiej płatnych zleceń.