Marketing

Marketing internetowy czy tradycyjny?

Biorąc pod uwagę jak wiele czasu spędzamy online, firmy powinny zadać sobie pytanie, czy utrzymywanie tradycyjnych działów marketingowych w organizacji ma jeszcze sens i finansowe uzasadnienie. Tradycyjne formy reklamy i marketingu nie odnoszą już tak spektakularnych efektów, jak wtedy, gdy reklama w telewizji była szczytem marzeń dla wielu firm. Kiedyś rzeczywiście budowanie opinii odbiorców reklam w oparciu o przemyślane i dobrze dopracowane spoty telewizyjne, czy przyciągające wzrok bilbordy było znacznie prostsze i potrafiło przynosić spektakularne wyniki.

Czy obecnie podejmując decyzje zakupowe, kierujemy się opiniami zbudowanymi na podstawie tradycyjnych form reklamy? Według wielu badań – nie, a trend ten prawdopodobnie przez długie lata się nie odwróci.

Jak w dzisiejszych czasach podejmujemy decyzje zakupowe?

W dobie internetu, kiedy na wyciągnięcie ręki mamy dostęp do właściwie każdej poszukiwanej informacji, klienci najczęściej przed dokonaniem zakupów (szczególnie tych większych, bardziej znaczących) samodzielnie poszukują opinii o danym produkcie, czy usłudze. Opinie innych użytkowników stały się w ostatnich latach kluczowe przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Już nie tylko fora internetowe pełne są opinii i komentarzy dotyczących różnych produktów i jakości obsługi danej firmy. Coraz częściej to w mediach społecznościowych, tak bardzo popularnych i szybko dostępnych dzielimy się ze swoimi znajomymi (i nie tylko) naszymi doświadczeniami zakupowymi. Właśnie ten kierunek rozwoju mediów społecznościowych starają się obecnie wykorzystać niektóre, bardziej świadome zmian na rynku, firmy. Ich celem jest zbudowanie społeczności wokół swojej marki lub konkretnych produktów. Doskonale zdają sobie sprawę, że kiedy np. poszukujemy sprawdzonego specjalisty, który przeprowadzi szybko i sprawnie remont naszej łazienki, albo pragniemy kupić najlepszy program graficzny do przerabiania zdjęć – zwrócimy się z pytaniem do naszych znajomych posiadających już podobne doświadczenia.

Tak jak kiedyś, czerpaliśmy wiedzę z doświadczeń rodziców, starszych krewnych, czy zaprzyjaźnionych sąsiadów, obecnie korzystamy z sieci znajomych, zbudowanej w mediach społecznościowych. Zwiększa to liczbę opinii i tempo uzyskania informacji. Firmy tworzą więc sieci klientów, którzy dzielą się wiarygodnymi informacjami, opierając się o swoje doświadczenia z firmą. Odbiorcy zdają sobie sprawę, że część opinii w sieci tworzona jest na zlecenie działów marketingowych konkretnych firm, dlatego komentarze pozostawione przez aktywne, standardowe profile w mediach społecznościowych cieszą się większą wiarygodnością.

Z dostępnych danych wynika, że tradycyjne działania marketingowe nie stanowią już tak cennego źródła dotarcia do potencjalnych klientów, jak marketing oparty o społeczności. Zbudowanie w internecie szerokiej rzeszy klientów wokół promowanego produktu i marki, może okazać się znacznie efektywniejsze. Zazwyczaj wymaga więcej czasu, niż standardowe działania marketingowe, jednak jeśli firmy odpowiednio zadbają o stworzoną społeczność i będą dostarczać powodów do dołączania do niej nowych klientów, z pewnością osiągną sukces.