Marketing

Podstawy marketingu dla lokalnej firmy

Działając lokalnie zwłaszcza małe firmy mogą przynosić niewielkie zyski, ale wcale nie musi tak być! Oczywiście cała strategia marketingowa musi mieć uzasadnienie w działalności podstawowej firmy. Inaczej promuje się sklep spożywczy z towarami, które tak naprawdę można kupić na terenie całej Polski, a inaczej lokalną manufakturę na przykład kryształów czy kosmetyków naturalnych.

Marketing dla lokalnego sklepu

Co prawda dużo osób wybiera duże dyskonty spożywcze, ale wciąż kiedy zabraknie jednego produktu wybierają się do sklepu, który jest najbliżej. Konkurowanie ceną z dużymi sklepami nie ma najmniejszego sensu, chyba że dostawca może zaproponować lepsze ceny niż taki dyskont osiąga. Najlepszą strategią marketingową będzie więc zachęcenie potencjalnych klientów do robienia zakupów akurat tutaj przez stawianie na jakość i świeże produkty od lokalnych dostawców.

Moda na ekologiczne jedzenie bez GMO wcale nie przeminęła. A do tego można organoleptycznie wyczuć, które produkty są dobrej jakości naprawdę warto je kupować. Dużo osób po owoce i warzywa idzie do mniejszego sklepu, gdzie dostarczane są one od lokalnych rolników. Właśnie takimi towarami można przebić dyskonty i na nich powinna być oparta promocja sklepu wśród mieszkańców. Nawet jeśli miałyby być odrobinę droższe to przy proponowaniu zawsze świeżych i dobrej jakości produktów nie będzie to szkodliwe.

Jak wypromować manufakturę?

Ręcznie robione przedmioty czy produkty spożywcze i kosmetyczne nadal są bardzo popularne, ale wiele osób choć wie, że są lepsze nie chce ich kupować. Dlaczego? Słaba dostępność, mało znana marka, niepewność czy jeszcze będzie produkowane. Jak więc przekonać klientów do takich zakupów? Najlepiej nie tylko lokalnie.

Warto inwestować we własną pracownię, w której będzie też punkt sprzedaży takich produktów. W ten sposób oszczędzimy środki choćby na wynajmie powierzchni pod osoby sklep. Dobrze jest też nawiązać współpracę z innymi lokalnymi sklepami, do których oferty pasowałyby nasze wyroby. W ten sposób lokalny rynek będzie nimi nasycony i każdy będzie miał do nich dostęp. Ale to nie wszystko! Bardzo często organizowane są też „Dni” danego miasta, regionu czy inne imprezy okazjonalne, na których można promować swoje wyroby stawiają stanowisko targowe. Jest to świetny pomysł na promocję, ale też nawiązanie nowych kontaktów biznesowych z innymi lokalnymi wytwórcami czy znalezienie nowych klientów. Jeśli nie mieszkają w danym regionie warto wziąć od nich dane kontaktowe i zaoferować informacje o nowych produktach raz w miesiącu i możliwość zakupu na odległość.

Nawet działająca lokalnie manufaktura powinna mieć swoją stronę internetową. Można ją pozycjonować na frazy lokalne, aby określić zasięgi nie wydawać zbyt dużo pieniędzy na to, a nadal notować zainteresowanie. Ale taka strona może też być miejscem zachęty dla klientów z całej Polski. Nie trzeba od razu budować sklepu internetowego, ale warto umożliwić klientom wypełnienie formularza z zapytaniem o produktu, który potem może prowadzić do sprzedaży. Produkcja lokalnych wyrobów wcale nie musi mieć ograniczonego rynku zbytu lokalnie.